download

Soovitusi lapse arendamiseks:

Tähelepanu:

  • Vaadake koos lapsega tähelepanelikult paar minutit pilti, seejärel katke pilt kinni ning küsige pildi kohta küsimusi. Näiteks: Mis värvi olid tüdruku kingad? Kes oli poisi kõrval? Kelle käes oli pall? jne.
  • Lapse leida piltidelt erinevused (neid leiab ka erinevatest lasteaiakirjadest).
  • Kirjutage paberile erinevaid tähti ja joonistage kujundeid ning seejärel paluge lapsel leida näiteks kõik kolmnurgad, L-tähed vms.


Terviktaju:

  • Vanadest kaartidest saab kodus teha lõputult uusi ja huvitavaid piltmosaiike. Selleks tuleb kaardi tagaküljele kleepida tugevduseks papp ja siis kaart osadeks lõigata. Kui mäng ära tüütab, võib tükke veel väiksemateks lõigata või uusi mosaiike juurde teha.
  • Kasutades jäätisepulkasid, hambatikke vms ning konstrueerige (nii et laps ei näe) lapsele nendest mingi kujund/konstruktsioon (kasutusel vähemalt 6 pulka) ning seejärel paluge lapsel samasugune teha. 


Mälu:

  • Pange lapse ette esemeid (5-7), laske tal neid vaadata ligi minut ja meelde jätta. Seejärel katke esemed rätikuga vms kinni ja paluge tal nimetada, mis on rätiku all peidus.
  • Või siis paluge lapsel neid esemeid vaadata ja seejärel paluge tal silmad sulgeda ning peitke üks asi ära. laske lapsel mõistatada, mis kadus ära.
  • Öelge lapsele sõnu (5-10, enda jaoks kirjutage igaks juhuks üles ) ning paluge lapsel korrata kuuldud sõnu. Numbritega võib sama teha.
  • Pange lapse ette ritta 4-8 eset või pilti, laske tal neid vaadata ja järjekord meelde jätta. Seejärel laps sulgeb silmad ja teie ajage järjekord segi ning palute lapsel järjekorra taastada.
  • Kasvatage sõnarida kordamööda sõnu korrates, teie alustate ja laps kordab. Näiteks: pall; pall, sai; pall, sai, auto; pall, sai, auto, raamat; pall, sai, auto, raamat, kelk Sama tehke ka lausetega. Nt Tüdruk magab. Väike tüdruk magab. Väike tüdruk magab voodis. Väike tüdruk magab suures voodis. Väike tüdruk magab sügavalt suures voodis. Väike tüdruk Liis magab sügavalt suures voodis.

Keel ja kõne (sõnavara, lugemise ja kirjutamise eeloskused):

  • Kirjeldage lapsele mõnd tuttavat eset ja laske tal arvata, millest jutt käib. Seejärel on lapse kord teile midagi kirjeldada. Selleks sobib hästi ka lastele mõeldud Alias´e mäng, soovitan.
  • Kasutage kõne ja õpetage lapsele üld- ja liiginimetusi (nt puu – kuusk, kask, tamm…; riided – pluus, püksid, seelik…, jalanõud - saapad, kummikud, tossud, sandaalid….; söök – puder, juust, apelsin….; mööbel-…; loomad - ….; linnud - …..; puuviljad - ….; juurviljad - ….; sõidukid - ….; elukutsed - ….; kodumasinad - …..
  • Võimalused kasutage vanu katalooge. Näiteks öelge lapsele: tee mulle pilt, kus oleksid riideesemed, jalatsid, kodumasinad, mänguasjad jm. selle käigus saab laps ka lõigata ja kleepida, mis on omakorda kasulik peenmotoorika arengule.
  • Kasutage kõnes ja õpetage lapsele erinevaid omadussõnu: pehme, karvane, tugev, sõbralik, lahke, kade, sakiline, terav, ümmargune, sile jne Sõnakett- öelge lapsele sõna. Laps ütleb sõna viimase häälikuga algava sõna, seejärel teie jne. Näiteks LILL- LAPS-SAI-ISA- AUTO jne.
  • Öelge lapsele sõnu häälikhaaval ja laske tal ära arvata, mis sõna te ütlesite (sõna võiks koosneda kolmest/neljast häälikust – nt S-I-L-E).
  • Kujundage tähti erisugustest materjalidest - plastiliinist voolimine, paberist lõikamine, nöörist moodustamine jm. Loodses saab tähti teha käbidest, kividest, okstest, kirjutada liivale, lumele.


eripedagoog Angelika Karama